Home     Savage XL Octane
Savage XL Octane

Savage XL Octane




€ 899.95


  • Productinformatie

HPI Savage XL Octane 15cc motor
Het meest vernieuwende is natuurlijk de motor: HPI heeft hier bijna 3 jaar ontwikkeling in gestopt om het gewenste resultaat te krijgen. Het is dan ook niet zo maar een omgebouwde gloeiplug motor, alle delen zijn helemaal nieuw ontwikkeld. Benzine als brandstof heeft nu eenmaal heel andere andere eigenschappen als methanol, vandaar bv de enorm grote koelkop.
HPI Savage XL Octane zuigersetOp de eerste plaats heb je bij een motor op benzine een zuigerveer nodig, de klem passing van een Nitro motor werkt hier niet. Het voordeel hiervan is weer dat de motor veel betrouwbaarder is en een langere levensduur zal hebben bij normaal gebruik.


Natuurlijk is en voor de ontsteking van de brandstof een bougie nodig en een ontstekingssysteem. De electronische ontsteking werkt met een sensor bij het vliegwiel die er voor zorgt dat de bougie op het juiste moment vonkt.
Het voordeel van de benzine motor met een ontsteking ligt in het veel makkelijker starten, nauwelijks de noodzaak van het veranderen van de carburateur afstelling, en de heel regelmatige loop bij alle toerentallen. Ook het verschijnsel wat een nitro motor heeft dat hij na een korte periode stationair lopen af wil slaan bij het gasgeven komt bij een benzine motor niet voor, zelfs al laat je hem minuten lang stationair lopen, hij zal meteen opnemen en wegrijden als je weer gas geeft.


De cilinderinhoud is 15cc, daar hoort natuurlijk ook een forse uitlaat bij.
Deze 15cc benzine motor heeft een heel hoog koppel, maar om er voor te zorgen dat je dat altijd tot je beschikking hebt, is er een automatische 3 versnellingsbak gemonteerd


Zowel de schijfrem met 3 schijven die op alle vier de wielen werkt als de koppeling met 4 schoenen en geforceerde luchtkoeling zijn aan het grote vermogen aangepast
De extra grote tank zorgt voor extra lang rijplezier, 20 minuten en langer op één tank zijn geen probleem. Natuurlijk zijn de rijkosten ook veel lager dan die van een Nitro motor, en benzine motor verbruikt minder benzine per PK dan een Nitro Motor, en de brandstof (mengsmering) kosten van een liter benzine liggen maar op een 20% van die van een liter nitro brandstof.